המדריך לבחירת בית אבות


המדריך לבחירת בית אבות

לבחור בית אבות לאדם קרוב זוהי אחת הבחירות הקשות שעלינו לעשות בחיים.
המחשבות האם אנחנו פועלים נכון לא מרפות ומקשות על הבחירה.
המדריך שכתבתי יעזור לכם להתמקד בדברים החשובים לצורך קבלת ההחלטה הטובה ביותר.



סינון ראשוני:

  1. עלויות ומימון- כדאי לדעת מראש האם אתם הולכים לממן את השהות באופן פרטי או בעזרת מימון מהמדינה (ההסבר על הקוד) דבר אשר יעזור לכם להתמקד במקומות הרלוונטים. במידה ואתם מעדיפים לשלם באופן פרטי יש לבקש את ההסכם ולהבין אילו שירותים כלולים בו ואילו לא.
  2. מיקום- עליכם להחליט האם יש חשיבות למיקום בית האבות או שאתם פתוחים להכיר גם בתי אבות רחוקים יותר ממקום המגורים. מנסיון, לפעמים לנסוע למקום מרוחק יותר שווה את המאמץ והשקט הנפשי.
  3. טיפולים הכרחיים- במידה וקיים סוג טיפול (רפואי או ריגשי) שהוא בגדר חובה מבחינתכם, יש לבדוק האם הוא קיים במסגרת המקום ואם לא, האם ניתן לספק אותו באופן חיצוני.
  4. הגדרה תפקודית- לכל מקום יש מחלקות שונות, כדאי להבין לפני איפה יש מחלקות שתואמות את המצב התפקודי של המטופל (עצמאי, תשוש, סיעודי, תשוש נפש) על מנת לא להגיע למקומות לא מתאימים.



אחרי שהחלטנו מה הם המקומות הרלוונטים, להלן מספר נקודות חשובות שכדאי להכיר ולבחון בעת הגעתכם לסיור:

  • שעת ההגעה- רובינו עובדים בשעות הבוקר אבל אני ממליצה מאוד לפנות זמן ולהגיע. בשעות אלו הדיירים ערים וניתן להתרשם מהפעילות במקום. אם תגיעו בשעות השינה כאשר הדיירים כבר במיטות- תפספסו חלק עיקרי מההתרשמות.
  • מה עושים בשעות העירות- בהמשך לסעיף הקודם, אם הגעתם למקום בשעה שהדיירים ערים, למשל ב 10 בבוקר, המקום כבר אמור להיות שוקק פעילות קבוצתית ואישית.
    אם אתם רואים דיירים יושבים סביב שולחן ללא תעסוקה זה לא בסדר ויש לברר מדוע זה כך.
  • אנשי המקצוע בבית האבות- במהלך הסיור, כדאי לנסות ולדבר בקצרה עם הצוות במקום. הכוונה לא בראיון של ממש (הם הרי עסוקים בטיפול) אבל כדאי להתמקד במי שחשוב לכם- למשל אם נושא הפיזיותרפיה חיוני, אפשר לשוחח בקצרה עם הפיזיותרפיסט על תכנית הטיפולים, התדירות והגישה.
  •  במידה ומנהל/ת המקום אינו פוגש/ת אתכם במהלך הסיור, כדאי לבקש להפגש גם איתו. המנהל, כדמות מרכזית, אחראי על האוירה במקום ורוב הצוות מושפע ממנו. כך תוכלו להרגיש אם אתם מתחברים לסגנון הניהול שלו, ליחסו לצוות העובדים וגישתו למטופלים.
  • אם אתם מגיעים בשעת הארוחה זאת הזדמנות נהדרת להבין כמה סבלנות יש לצוות, איך מגישים את המזון, איך מאכילים במידת הצורך, האם האוירה מרגיעה או מלחיצה והאם ההגשה מכבדת את הדיירים.
  •  שעות ביקור- האם ניתן להגיע באופן חופשי או שקיימות שעות ביקור?


נקודות נוספות שאתם צריכים לקחת בחשבון- לא לפי סדר החשיבות (ענין אישי)

  • שינוי מצב תפקודי /רפואי: יש להבין מהי ההמשכיות הטיפולית שיש למקום להציע במקרה של שינוי סטטוס המטופל.
  • מצב קוגנטיבי ורמת צלילות: יש לבדוק אם יש דיירים התואמים את מצבו הקוגנטיבי של המטופל. למשל, במידה והוא צלול ומתקשר יש לבקש לחבר אותו לשותף מתאים בחדר בפעילות וסביב שולחן האוכל.
  • גודל המקום: ישנם מקומות מאוד גדולים המתפקידים כמרכזים גריאטרים עם מספר רב של מחלקות. במקרה כזה כל מחלקה מתפקדת כמו בית אבות בפני עצמו עם עם צוות משלה, לו"ז משלה והתנהלות משלה. בנוסף, יש מקומות קטנים ובייתיים יותר עם 2-3 מחלקות. במקומות כאלו בדרך כלל התחושה היא פחות "מוסדית" כולם מכירים אחד את השני כולל הצוות והמשפחות.
  • עיצוב חדר המגורים: כדאי להכנס ולראות דוגמאות של חדרים. עד כמה ניתן לעצב באופן אישי ולמלא את החדר במידה ורוצים. האם ניתן להביא ריהוט כגון כורסא/ שולחן מעבר למה שהמקום מספק וכמה מקום יש?
  • האם קיימים חדרים ליחיד או רק לשניים? מה ההבדל מבחינת תנאי התשלום?
  • כמות דייירים: רוב המקומות עובדים לפי התקנים של משרד הבריאות, כלומר בין 36-38 דיירים במחלקה סיעודית מלאה. במקומות קטנים לפעמים מספר הדיירים קטן יותר וזהו יתרון כי המקום מחייב להחזיק אותה כמות של אנשי צוות גם על מחלקה קטנה.
  • נראות הדיירים: איך אתם מתרשמים מהדיירים במקום? האם הם נראים מסודרים, נינוחים ונקיים? האם הם עירניים לסביבה ורגועים? (כמובן בהתאם למצבם הרפואי) 
  • האם ניתן לחבר טלויזיה אישית בחדר? האם יש חיבור לכבלים?
  • לחצן המצוקה: האם הוא נוח ונגיש? מה הנוהל לגבי זמן ההגעה לדייר שלוחץ? מה קורה במידה ודייר אינו מסוגל ללחוץ על לחצן מצוקה?
  • האם חדר הרחצה והשירותים נגישים בתוך החדר או משותפים לשני חדרים?
  • ריח וניקיון: יש לקחת בחשבון כי מחלקה סיעודית אינה יכולה להריח מעולה 24 שעות ביממה. אפשר לשים לב לרמת הנקיון והאיוורור בחדרים, בשירותים ובחלל הציבורי.
  • שטחים ציבורים: שימו לב האם מלבד המחלקה בה הדיירים שוהים יש מקומות נוספים שהם יכולים להיות בהם? האם יש חדר תרבות? האם יש לובי שמשרת את הדיירים? האם יש פטיו, מרפסת או גינה שהצוות מוציא לשם את הדיירים באופן יזום? האם יש מספיק מקום לביקורי משפחות? במידה ובמחלקה סיעודית חלק מהשיגרה היא יציאה למקומות כאלו, זהו יתרון גדול שמשפיע על איכות חיי היום יום.
  • שפה: תקשורת עם הצוות ועם דיירים אחרים היא דבר חשוב. יש לוודא במידה והדייר דובר שפה שאינה עברית שיהיה מי שיתקשר איתו.
  • מיקום: במידה ובני המשפחה/ מכרים מבקרים את הדייר באופן קבוע, יש לבדוק את הסדרי התחבורה למקום והנגישות.
  • בית כנסת: באם חשוב לדייר, יש לבדוק האם יש בית כנסת במקום או בקרבת מקום


אשמח לתת הכוונה ומענה

לכל הצרכים של המשפחה והמטופל


x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.